
SUDOKU – DOSKONAŁA GIMNASTYKA DLA UMYSŁU
HISTORIA SUDOKU
Początki sudoku sięgają „łacińskich kwadratów” Eulera z 1780 roku. Łamigłówka została wydana po raz pierwszy w latach 70 – tych ubiegłego wieku pod nazwą „Miejsce liczby” w amerykańskim magazynie z zagadkami matematycznymi. Na początku lat 80- tych pojawiła się w japońskim czasopiśmie pod nazwą sudoku.
Łamigłówka sudoku zdobyła ogromną popularność w Wielkiej Brytanii, gdy po raz pierwszy pojawiła się w gazecie The Times w listopadzie 2004 roku. Sudoku zyskuje coraz większe rzesze zwolenników na całym świecie.
JAK TO WYGLĄDA?
Diagram sudoku składa się z 81 pól w układzie 9 x 9 i został podzielony na 9 mniejszych kwadratów o układzie 3 x 3 każdy.
JAK W TO GRAC?
Zgadywanie nie jest dobrym sposobem na rozwiązanie sudoku, a czasem wręcz poprowadzi na manowce. Podstawowym sposobem rozwiązania jest logiczne myślenie.
Żeby zacząć przyjrzyj się wszystkim kwadratom i zobacz, które kratki są puste, równocześnie sprawdź kolumnę i wiersz tej kratki w poszukiwaniu brakującej cyfry. Zaznaczaj możliwe cyfry ołówkiem, potem je zweryfikujesz. Zadawaj sobie pytania: jeśli w tym kwadracie jest już dana cyfra to czy może się znaleźć gdzieś indziej w tym samym wierszu czy kolumnie?, jeśli w danym wierszu czy kolumnie jest już dana cyfra to czy może się znaleźć w tej kratce? Rozwiąż najbardziej oczywiste cyfry.
Cele konkursu:
Konkurs ma na celu:
- popularyzację łamigłówek liczbowych wśród młodzieży szkolnej,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- przewidywania, dostrzegania związków pomiędzy poszczególnymi etapami rozumowania.
Zadowolenie z osiągniętego sukcesu, jakim jest samodzielne rozwiązanie łamigłówki, może zachęcić uczniów do ćwiczenia i poszukiwania rozwiązań innych problemów logicznych, matematycznych czy technicznych, pozwoli uwierzyć we własne możliwości.
Regulamin:
- Konkurs adresowany jest do uczniów klas I – VIII.
- Zgłoszenia do konkursu należy dokonać do 7 GRUDNIA 2022 r. do p. Strug lub swojego nauczyciela matematyki.
- Konkurs odbędzie się we wtorek 13 grudnia 2022 r. w stołówce szkolnej o godzinie 8:20.
- Uczestnicy rozwiązują samodzielnie otrzymane diagramy Sudoku w wyznaczonym przez organizatora czasie (liczyć się będzie poprawne rozwiązania oraz czas rozwiązania). Diagramy będą punktowane – łatwe – 1 pkt, średnie – 2 pkt za poprawne wpisanie każdej brakującej cyfry. W przypadku kiedy dwóch lub więcej uczestników zakończy pracę w tym samym czasie lub z taką samą liczbą punktów o wygranej zadecyduje dogrywka – rozwiązanie łatwego Sudoku w najkrótszym czasie.
- Należy stosować się do wszystkich uwag i poleceń organizatora.
- Uczestnik zobowiązany jest do zapoznania się (przed konkursem) z regulaminem konkursu.
- Za niestosowne zachowania, tzn. niesamodzielne rozwiązywanie, przeszkadzanie innym lub inne zachowania budzące zastrzeżenia organizatorów, uczestnik może zostać wykluczony z konkursu.
- Uczestnik sygnalizuje zakończenie pracy poprzez podniesienie ręki.
- Jeżeli wszyscy uczestnicy uzupełnią diagram przed końcem wyznaczonego czasu, konkurs dobiega końca.
- Uczniowie wypełniają diagram Sudoku długopisem niezmazywalnym, pola nieczytelnie wypełnione będą uznane jako błąd.
- Po sprawdzeniu plansz i zliczeniu punktów Komisja wywiesi wyniki na tablicy konkursów.