III SZKOLNY KONKURS SUDOKU

SUDOKU – DOSKONAŁA GIMNASTYKA DLA UMYSŁU

HISTORIA SUDOKU

Początki sudoku sięgają „łacińskich kwadratów”  Eulera z 1780 roku. Łamigłówka została wydana po raz pierwszy w latach 70 – tych ubiegłego wieku pod nazwą „Miejsce liczby” w amerykańskim magazynie z zagadkami matematycznymi. Na początku lat 80- tych pojawiła się w japońskim czasopiśmie pod nazwą sudoku.
Łamigłówka sudoku zdobyła ogromną popularność w Wielkiej Brytanii, gdy po raz pierwszy pojawiła się w gazecie The Times w listopadzie 2004 roku. Sudoku zyskuje coraz większe rzesze zwolenników na całym świecie.


JAK TO WYGLĄDA?
Diagram sudoku składa się z 81 pól w układzie 9 x 9 i został podzielony na 9 mniejszych kwadratów o układzie 3 x 3 każdy.

JAK W TO GRAC?
Zgadywanie nie jest dobrym sposobem na rozwiązanie sudoku, a czasem wręcz poprowadzi na manowce. Podstawowym sposobem rozwiązania jest logiczne myślenie. Żeby zacząć przyjrzyj się wszystkim kwadratom i zobacz, które kratki są puste, równocześnie sprawdź kolumnę i wiersz tej kratki w poszukiwaniu brakującej cyfry. Zaznaczaj możliwe cyfry ołówkiem, potem je zweryfikujesz. Zadawaj sobie pytania: jeśli w tym kwadracie jest już dana cyfra to czy może się znaleźć gdzieś indziej w tym samym wierszu czy kolumnie?, jeśli w danym wierszu czy kolumnie jest już dana cyfra to czy może się znaleźć w tej kratce? Rozwiąż najbardziej oczywiste cyfry.

Konkurs ma na celu:

  • popularyzację łamigłówek liczbowych wśród młodzieży szkolnej,
  • rozwijanie logicznego myślenia,
  • przewidywania, dostrzegania związków pomiędzy poszczególnymi etapami rozumowania.

Zadowolenie z osiągniętego sukcesu, jakim jest samodzielne rozwiązanie łamigłówki, może zachęcić uczniów do ćwiczenia i poszukiwania rozwiązań innych problemów logicznych, matematycznych czy technicznych, pozwoli uwierzyć we własne możliwości.

Regulamin konkursu – czytaj …

Print Friendly, PDF & Email