WIZYTA W TURCJI W RAMACH PROJEKTU ERASMUS PLUS „STEM THROUGH ROBOTICS”

W dniach 30 marca do 5 kwietnia uczniowie naszej szkoły wraz z nauczycielami wzięli udział w warsztatach robotyki w ramach międzynarodowego programu ‘STEM through robotics’.

W sobotni poranek 30 marca 2019 wyruszyliśmy w podróż do Balikesir w Turcji na spotkanie z uczniami z Finlandii, Słowenii i Turcji. Dla niektórych dzieci była to pierwsza podróż samolotem. Był to naprawdę pracowity tydzień. Odbyły się warsztaty z budowania i programowania robotów, wizyty w fabrykach stosujących nowoczesne systemy informatyczne, wycieczki.

« z 3 »

Nasi uczniowie zostali bardzo serdecznie przyjęci przez goszczące rodziny. Oficjalnie powitano reprezentacje z krajów biorących udział w projekcie Erasmus Plus „STEM throught robotics” w szkole Sehit Prof.Dr. Ilhan Varank Bilim ve Sanat Merkezi. Uczniowie szkoły tureckiej przygotowali program artystyczny i oprowadzili nas po swojej szkole.

« z 2 »

Uczniowie i nauczyciele z Turcji, Polski , Słowenii i Finlandii mieli okazję porozmawiać i lepiej się poznać podczas spotkania i wspólnej degustacji tradycyjnych dań tureckich. Następnie rozpoczęły się warsztaty z robotyki. Były to naprawdę trudne zadania….

Drugi dzień w szkole tureckiej rozpoczął się od warsztatów z robotyki. W grupach pracowaliśmy nad zadaniami wyznaczonymi przez głównego koordynatora projektu. Po obiedzie pojechaliśmy do fabryki produkującej kabiny do traktorów i koparek. Obserwowaliśmy pracę robotów przemysłowych, które wycinały metalowe elementy, wierciły otwory, malowały kabiny, przenosiły i segregowały części.

« z 2 »

Wieczorem odbył się koncert rockowy w wykonaniu zespołu uczniów tureckiej szkoły. Dzieci zachwyciły nas swoim talentem muzycznym, grą na instrumentach i śpiewem. Po części artystycznej mieliśmy okazję wziąć udział w Kebab Day i degustować tradycyjne danie tureckie.

Dzień trzeci przywitał nas pochmurnym niebem w Balikesir, ale nastroje mieliśmy słoneczne. Odbyliśmy podróż wybrzeżem Morza Egejskiego. Pierwszy przystanek- muzeum etnograficzne a w tle historia Turcji. Drugi przystanek- Cunda-wąziutkimi uliczkami wdrapaliśmy się na najwyższy punkt wyspy. W starym budynku z kamienia – sarimsak tasi– mieści się biblioteka, ale nas zafascynowały nadmorskie krajobrazy. Potem stromymi uliczkami dotarliśmy na sam brzeg morza, i w końcu czas na relax! Lody! …. Uffff…. Przystanek trzeci-Heaven Hill, a właściwie powinno być Wzgórze Wiatrów. Jednak warto było, bo krajobrazy były rzeczywiście nieziemskie i podobno mieszkał tu diabeł!

W drodze powrotnej zwiedziliśmy fabrykę OZGUN, gdzie wytwarza się mnóstwo produktów z wielu odmian oliwek, np.: olej, oliwki w różnych zalewach, kosmetyki. Obejrzeliśmy film, pokazujący w jaki sposób odbywa się produkcja. Na zakończenie wizyty przygotowano nam kolejną atrakcję – mogliśmy degustować i oglądać gotowe produkty.

Dzień czwarty zaczął się pracowicie. Mieliśmy nowe wyzwanie: musieliśmy zbudować robota-piłkarza na miarę mistrzostw świata. Udało się! Rozgrywki były niezwykle emocjonujące. Po lunchu odbyliśmy wizytę w zespole szkół Balikesir Koleji ACI. Ależ tu mają doświadczenia z Vexem IQ i robotami najnowszej generacji! Tylko pozazdrościć! Ale my też tak będziemy mieć!!! Na koniec dnia odbyło się cudowne party! Kolacja i pokazy tureckich tańców.

« z 2 »

Dzień piąty – pożegnanie. Uczniowie ze łzami w oczach dziękowali rodzinom tureckich dzieci za wspaniałe przyjęcie, gościnność i wymienili się upominkami. Przed wyjazdem do domów zwiedziliśmy Istambuł. Spacerowaliśmy po mieście, zwiedzaliśmy zabytki, zrobiliśmy drobne zakupy. Stolica zachwyciła nas swoją specyficzną atmosferą, urokiem i oryginalnością.

« z 2 »

Print Friendly, PDF & Email